15 ژانویه 2024- یک مطالعه ی جدید در مجله ی Scientific Reportبه بررسی تأثیر قرار گرفتن در معرض نیکوتین بر وضعیت تغذیه ی میزبان، متابولیت های میکروبی روده و هموستاز متابولیک پرداخته است.

زمینه

میکروبیوم روده با بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی مرتبط است که شامل هموستازی متابولیک است. چندین مطالعه نشان داده اند که دیس بیوز میکروبیوم روده منجر به ایجاد بسیاری از اختلالات متابولیک مانند دیابت نوع 2 می شود.

میکروبیوتای روده طیف گسترده ای از متابولیت های فعال زیستی را سنتز می کند که شاملل پیام رسان ها و شاخص های عملکرد میکروبی هستند.

ترکیب و عملکرد این میکروب ها از طریق رژیم غذایی و عوامل محیطی روزانه تعدیل می شود. متابولیسم میزبان به طور قابل توجهی تحت تأثیر متابولیت های مشتق شده از رژیم غذایی است که توسط باکتری های روده سنتز می شوند.

تخمیر پلی ساکاریدهای غیرقابل هضم توسط میکروب های روده منجر به تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFA) می شود که مقاومت به افزایش وزن و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد.

میکروبیوتای روده با سنتز انواع مختلف اسیدهای چرب مانند اسیدهای چرب هیدروکسی، کونژوگه و اکسی مرتبط است که مقاومت میزبان را در برابر چاقی ناشی از رژیم غذایی پرچرب (HFD) افزایش می دهد.

سنتز متابولیت‌های اسیدهای چرب توسط میکروبیوتای روده، بسته به محیط غذایی میزبان، نقش مهمی در بهبود عملکرد متابولیک میزبان دارد.

سیگار کشیدن یک عامل کلیدی قابل پیشگیری است که مرگ و میر را افزایش می دهد. اکثر افراد سیگاری مستعد ابتلا به مشکلات قلبی عروقی، بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD)  و انواع مختلف سرطان هستند.

چندین مطالعه همچنین نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض دود دست دوم به ایجاد عفونت های مرتبط با پاتوژن ها کمک می کند و آسم، بیماری التهابی روده و بیماری کرون را تشدید می کند.

نیکوتین ماده اصلی فعال در تنباکو است. آنها علاوه بر جذب توسط آلوئول های ریوی، در پوست و دستگاه گوارش نیز یافت می شوند. تاکنون بسیاری از اثرات مفید و مضر نیکوتین شناسایی شده است.

اثر مفید نیکوتین تعدیل اشتها است که به کمک آن مصرف انرژی را تنظیم می کند. در مورد اثرات مضر، مطالعات قبلی شواهدی را مستند کرده اند که نشان می دهد چگونه قرار گرفتن در معرض نیکوتین منجر به ایجاد استئاتوز کبدی و بیماری های قلبی عروقی می شود.

قرار گرفتن در معرض نیکوتین می تواند متابولیسم میزبان را با ایجاد تغییراتی در میکروبیوتای روده و متابولیت های آن تغییر دهد.

درک مکانیسم اساسی که تعامل بین محیط روده، متابولیت های میکروبی مشتق شده از رژیم غذایی و هموستاز متابولیک میزبان در برابر قرار گرفتن در معرض نیکوتین را کنترل می کند، ضروری است.

در مورد این مطالعه

مطالعه ی حاضر ارزیابی کرد که چگونه قرار گرفتن در معرض نیکوتین بر مکانیسم های تنظیمی متابولیک با ایجاد تغییراتی در ترکیب میکروبی روده و محصولات متابولیکی آنها تأثیر می گذارد.

یک مدل موش برای درک مکانیسم اساسی مسئول اثر مشاهده شده، استفاده شد. یک متاآنالیز جهانی برای درک اینکه چگونه قرار گرفتن در معرض نیکوتین میکروبیوتای روده را تغییر می دهد و بر متابولیسم میزبان تأثیر می گذارد، انجام شد.

برای اهداف آزمایشی، موش‌های نر 7 هفته‌ای با وزن بدن قابل مقایسه به دو گروه تقسیم شدند: گروه رژیم غذایی معمولی (ND) و گروه رژیم غذایی پرچرب(HFD).

این موش ها به مدت 4 هفته در معرض نیکوتین یا سالین قرار گرفتند. پس از 7 تا 11 هفته مداخله، سطوح SCFA و متابولیت اسیدهای چرب زنجیره بلند تخمین زده شد.

وزن بدن موش های مورد مطالعه نیز یک بار در هفته اندازه گیری شد. نمونه های خون برای تجزیه و تحلیل جمع آوری شد.

یافته های این مطالعه

مطالعه حاضر نشان دهنده ی تعامل شدید میکروبیوتای روده و متابولیت های آنها و ویژگی های متابولیک میزبان در هنگام قرار گرفتن در معرض نیکوتین است.

تجویز داخل صفاقی نیکوتین تأثیر عمیقی بر تنظیم وزن و فنوتیپ های متابولیک دارد. این اثر مستقل از کاهش دریافت کالری بود.

از نظر مکانیکی، سرکوب وزن بدن ناشی از نیکوتین، توسط باکتری‌های خاص روده، از جمله لاکتوباسیلوس spp تعدیل شد، کهKetoB (لینولئیک اسید) را فقط در طول مصرفHFD ، سنتز می‌کند.

چندین مطالعه نشان داده اند که نیکوتین وزن بدن و دریافت غذا را از طریق سیستم ملانوکورتین هیپوتالاموس کاهش می دهد.

کاهش فراوانی نسبی گونه های لاکتوباسیلوس spp، در پاسخ به قرار گرفتن در معرضرژیم غذایی پرچربرخ داد. این جمعیت از باکتریها در حضور نیکوتین، به ویژه در شرایط HFD افزایش یافتند.

مدل تغذیه جفتی در این مطالعه نشان داد که مکانیسم اصلی کنترل وزن ناشی از تجویز نیکوتین با کاهش دریافت کالری مرتبط است. هیچ ارتباط خاصی بین کالری دریافتی و وزن بدن حتی در شرایط تغذیه ی آزاد مشاهده نشد.

اگرچه تجویز نیکوتین منجر به کاهش دریافت کالری در هر دو گروه ND و HFD شد، کاهش بیشتر وزن بدن به طور خاص در گروه HFD رخ داد.

این نتیجه نشان می دهد که عوامل وابسته به رژیم غذایی به کاهش وزن ناشی از قرار گرفتن در معرض نیکوتین کمک می کنند. غلظت بالای LCFA که بر روی حساسیت میکروبیوم روده به نیکوتین تأثیر گذاشت در گروه HFD یافت شد.

افزایش اسید چرب غیر استریفیه پلاسما (NEFA) پس از تجویز داخل صفاقی نیکوتین در موش های تغذیه شده با HFD، نشان دهنده نقش نیکوتین در ترویج لیپولیز است.

مدل تخلیه میکروبیوتای روده با استفاده از درمان آنتی‌بیوتیکی در موش‌های تغذیه شده با HFD نشان داد که میکروبیوتای روده و متابولیت‌های مشتق شده از اسید چرب رژیم غذایی آنها در کاهش وزن بدن ناشی از نیکوتین بسیار مهم هستند. موش‌های تحت درمان نیز پس از تجویز نیکوتین، کالری دریافتی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر Keto B را به عنوان یک تنظیم کننده ی کاهش وزن بدن مرتبط با تجویز نیکوتین، شناسایی کرد. این اثر متقابل گسترده ی میکروبیوم روده در پاسخ به سیگار کشیدن را برجسته کرد که بر شرایط متابولیک مختلف از جمله کاهش وزن بدن تأثیر می گذارد.

قابل ذکر است که استفاده از میکروب ها در کاهش وزن در این مطالعه منعکس شده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240115/Nicotines-surprising-effect-on-gut-microbiota-and-metabolism-uncovered.aspx